40 lat od premiery Mercedesa 190

mercedes-w201

Rozpoczął się nowy rok, niemniej zaledwie miesiąc temu mieliśmy okrągłą rocznicę niezwykłego samochodu. Pojazd ten należał do niezwykle prestiżowej marki, a jednocześnie był jej wejściem do segmentu klasy średniej. Model ten dał dostęp do świata trójramiennej gwiazdy nowej grupie klientów. W grudniu ubiegłego roku minęło 40 lat od premiery Mercedesa 190 (W201) – protoplasty klasy C. W ciągu dwunastu lat produkcji sprzedano prawie 2 miliony sztuk, popularnej także w naszym kraju, „sto dziewięćdziesiątki”.

7 grudnia 1982 roku z pracowitej fabryki w Sindelfingen w Badenii-Wirtembergii, oddalonej o piętnaście kilometrów od Stuttgartu, wyjechało pierwsze ponad 1200 sztuk pojazdów typu sedan klasy średniej o oznaczeniu modelowym 190. Była to swego rodzaju odpowiedź koncernu Daimler-Benz (gdyż taką nazwę nosił Mercedes-Benz do 1998 roku) na takie popularne modele jak BMW Serii 3 (E30), a także Audi 80.

Zaprojektowany przez legendarnego projektanta Bruno Sacco pojazd był przełomowy pod wieloma względami. Sama bryła pojazdu jest nawet jak na dzisiejsze standardy niezwykle aerodynamiczna – współczynnik oporu powietrza wynosi zaledwie 0,33 (dla porównania, w przypadku Ferrari F40 ten współczynnik wynosi 0,34, a im niższa wartość, tym lepiej).

Pieszczotliwie nazywany „Baby Benz” był również dobrze oceniany pod względem wysokiego stopnia bezpieczeństwa biernego i nowoczesnej technologii zawieszenia i lekkiej konstrukcji. Mercedes-Benz specjalnie opracował i opatentował niezależne wielowahaczowe tylne zawieszenie dla modelu 190, w którym każde tylne koło jest wsparte na pięciu niezależnych wahaczach, pomagając w ten sposób zapewnić równie wysoki komfort jazdy i precyzję prowadzenia. Dla porównania – najbliższa konkurencja w postaci BMW Serii 3 (E30) posiadała znacznie prostszą konstrukcję w postaci wahaczy wleczonych, a ponadto nie każda wersja posiadała drążek stabilizatora na tylnej osi. Ten rodzaj zawieszenia dziś uważamy za pewnik w tej klasie samochodów, ale nie stosowano go wówczas w żadnym z droższych samochodów Mercedesa, a samo BMW zaczęło używać tej technologii dopiero w modelu Z1 z 1989 roku i serii 3 (E36).

Przednie zawieszenie nie należy do najbardziej skomplikowanych, ale posiada dość ciekawe właściwości. Przy mocnym skręcie, koło zewnętrzne pochyla się w kierunku zakrętu, powiększając negatywny kąt pochylenia. Koło wewnętrzne również się pochyla, natomiast kąt pochylenia zmierza w przeciwnym kierunku (ku pozytywnemu kątowi nachylenia). Dzięki temu ciekawemu rozwiązaniu pojazd posiada większą przyczepność podczas pokonywania zakrętów.

W kwestii przedniego zawieszenia problemem może być diagnoza luzu na sworzniu wahacza. Z uwagi na zastosowane rozwiązania konstrukcyjne, nie sposób jest wychwycić jego awarię podczas typowej kontroli zawieszenia. Sprężyna napierająca na wahacz niweluje potencjalny luz tego elementu. Dlatego też doświadczeni diagności oraz mechanicy wiedzą, że kontroli tego elementu należy dokonać w dość nietypowy sposób – najczęściej poprzez podważanie wahacza od dołu oraz obserwację zachowania samego sworznia. Jest to też element, w którym szczególną uwagę należy zwrócić na stan gumowej obejmy. Jeżeli do środka dostanie się woda i zardzewieje, to jest spora szansa, że nie będzie pracował odpowiednio, co może doprowadzić do jego zerwania. W tym momencie warto poruszyć kolejną ciekawostkę związaną z zawieszeniem Baby Benza. Największe siły na ten element działają podczas niewielkich prędkości, np. podczas manewrów parkingowych. To właśnie w tym momencie najczęściej dochodzi do zerwania sworznia, niemniej warto regularnie kontrolować stan tego elementu, gdyż odpowiada za nasze bezpieczeństwo.

Schemat zawieszenia przedniego Mercedesa 190 (W201)

Topowe wersje Mercedesa 190 były wyposażone w 16-zaworowe silniki, odpowiednio 2.3-16V oraz 2.5-16V. Ta druga doczekała się dwóch wersji – pierwsze wcielenie posiadało od 195 do 204KM (rozwijane przy 6750 obrotów na minutę, w zależności od tego, czy jest to wersja wyposażona w katalizator spalin, czy też nie). Późniejsza wersja była potężniejsza – rozwijała 235 (przy dość wysokich jak na pojazd ze Stuttgartu obrotach – 7200 obrotów na minutę). Zarówno 2.3-16V, jak i 2.5-16V mogły być wyposażone w samopoziomujące się zawieszenie dla przedniej, a także tylnej osi.

Schemat zawieszenia tylnego Mercedesa 190 (W201)

Omawiając zawieszenie, warto też wspomnieć o wersjach Sportline, które miały specjalnie przygotowane zawieszenie do bardziej sportowej jazdy. O ile sam układ oraz rozwiązania techniczne pozostały niezmienione, tak komponenty już tak. W przypadku tej wersji, Mercedes 190 posiadał grubszy o 2 mm stabilizator z przodu, jak i z tyłu. Ponadto pojazdy były wyposażone w niższe oraz sztywniejsze sprężyny i amortyzatory. Dalsze różnice obejmowały inne przełożenie układu kierowniczego, różnice w wyposażeniu wewnętrznym, a także charakterystyczne oznaczenie Sportline w postaci emblematu na błotnikach.

Sama konstrukcja zawieszenia — pomimo dość skomplikowanej budowy — jest trwała, natomiast należy mieć na względzie, że to pojazd, którego najmłodsze modele mają około 30 lat. Zmienne warunki atmosferyczne, codzienny trud eksploatacji, a także sól na drogach podczas zimy, potrafią sprawić, że elementy gumowe będą sparciałe i wymagać wymiany. Poza standardową kontrolą zawieszenia warto też zwrócić uwagę na stan tulei tylnej kołyski. Jeżeli są pozrywane, to pojazd nie będzie prowadził się pewnie podczas pokonywania zakrętów, a także mogą wystąpić nadmierne przechyły nadwozia.

00415901 – przegub elastyczny wału — Mercedes 190E (W201)
00419088 – Komplet tulei tylnego zawieszenia – Mercedes 190E (W201)

Wymiana wspomnianych tulei tylnej kołyski jest też doskonałą okazją na dokonanie rewizji tylnego zawieszenia. Jako że diagnostyka luzów w układzie wielowahaczowym nie jest najprostszym zadaniem, nawet dla najbardziej doświadczonych mechaników czy diagnostów; warto rozważyć wymianę wszystkich elementów gumowych. Dlatego też stworzyliśmy komplet tulei tylnego zawieszenia dla Mercedesa 190 (W201). Taka kompleksowa naprawa zapewni bezproblemową eksploatację przez długie lata.

Pomimo iż kierowcy Mercedesów wybierają raczej dostojniejszy styl jazdy, warto skontrolować też stan gumowych przegubów łączących wał napędowy ze skrzynią biegów, a także wał napędowy z mechanizmem różnicowym, czyli dyferencjałem. Te elementy, tak samo, jak sam pojazd – pomimo ogólnej solidności, mają już za sobą niejedną zimę.

W naszej ofercie także nie mogło zabraknąć części do tego kultowego już modelu. Zapraszamy do naszego katalogu pod adresem: https://katalog.tedgum.pl/pl/MERCEDES/190-CLASS-C

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on print

Więcej w tej kategorii

Nowości – październik 2024

W październiku wprowadziliśmy do naszej oferty szeroką gamę nowych części zawieszenia, które zaspokoją potrzeby różnych marek i modeli pojazdów. Wśród nowości znajdują

Więcej »

Nowości – wrzesień 2024

Wrześniowe nowości w naszej ofercie zawierają 6 produktów, które są uzupełnieniem dotychczasowej oferty dla samochodów marki Toyota, Dacia, Renault, Mitsubishi, Citroen, Peugeot,

Więcej »

Nowa siedziba firmy

Miło nam poinformować, że z dniem 2 września przenieśliśmy się do nowej siedziby w Rudzie Śląskiej, na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Więcej »

Nowości – sierpień 2024

Poza nielicznymi wyjątkami, tuleje zawieszenia muszą być przymocowana za pomocą śrub. Ze względu na umieszczenie tulei w samochodzie i narażenie ich na

Więcej »

Nowości – czerwiec 2024

Ostatnie przed wakacjami nowości zawierają zróżnicowaną ofertę zaczynającą się od śrub mocowania tulei do takich samochodów jak Audi, Cupra, Seat, Skoda, oraz

Więcej »