czyli tuleje poliuretanowe w samochodach terenowych
Off-road, czyli jazda samochodami terenowymi po nieutwardzonych drogach,
to – według jego miłośników – hobby dla każdego. W Polsce istnieje wiele klubów off-roadu, mających stale rosnącą grupę uczestników. Widać to również na naszych drogach – coraz częściej możemy na nich spotkać pojazdy terenowe. Nie licząc ograniczeń prawnych, ten aktywny sposób spędzania wolnego czasu można uprawiać praktycznie wszędzie, od lasów i gór, przez kamieniołomy i wąwozy, aż po specjalnie przygotowane tory.
Wykorzystywane są zarówno samochody terenowe produkowane seryjnie, jak i pojazdy poddane szerokim modyfikacjom. Im trudniejsze warunki do jazdy, tym większym modyfikacjom jest zwykle poddawany samochód. Błotne muldy, koryta rzek, leśne trakty, pustynne wydmy, strome podjazdy i zjazdy wymagają od fanów off-roadu odpowiedniego przygotowania ich maszyn, dzięki którym mogą przeżyć niesamowite przygody.
Poza karoserią, najbardziej narażonym element pojazdów terenowych podczas wypraw są elementy zawieszenia. Nawet w najbardziej wytrzymałych terenówkach, te elementy prędzej, czy później ulegają uszkodzeniu. Skutecznym sposobem na wzmocnienie zawieszenia jest zastosowanie elementów poliuretanowych.
Wybierając poliuretanowe komponenty zawieszenia o większej twardości należy pamiętać, że zapewniając bardziej precyzyjną kontrolę nad autem obniżamy jednocześnie komfort kierowania. Drgania oraz nierówności mogą być o wiele bardziej odczuwalne.
Poliuretan w offroadzie
Poliuretan charakteryzuje się dużo wyższą wytrzymałością w porównaniu do gumy. Odporność na rozciąganie wynosi od 20 MPa do 50 MPa, a dla gumy maksymalną wartość stanowi 20 MPa. Materiał ten jest również o wiele bardziej odporny na ścieranie, czy trudne warunki atmosferyczne, co jest szczególnie pożądane w off-roadzie. Jest też odporny na działanie produktów ropopochodnych, podczas gdy guma jest przez nie rozpuszczana.
Twardość elementów poliuretanowych jest wyrażana w skali Shore’a (ShA). Im wyższa wartość, tym twardszy dany element. Warto również zwrócić uwagę na łatwy montaż tulei poliuretanowych. Zwykle wystarczy użyć smaru, wsadzić w gniazdo elementy poliuretanowe, a następnie wcisnąć w nie metalową tulejkę.
MNIEJSZE TŁUMIENIE DRGAŃ
WIĘKSZA PRECYZJA KIEROWANIA
KONIECZNOŚĆ KONSERWACJI
ŁATWOŚĆ MONTAŻU
GŁOŚNIEJSZA PRACA ZAWIESZENIA
LEPSZE TŁUMIENIE DRGAŃ
MNIEJSZA PRECYZJA KIEROWANIA
BRAK KONIECZNOŚCI KONSERWACJI
MONTAŻ WYMAGA SPECJALISTYCZNYCH NARZĘDZI
CICHSZA PRACA ZAWIESZENIA
Przykładowe zestawy poliuretanowe do samochodów terenowych:
Pełną ofertę naszych elementów poliuretanowych (nie tylko do offroadu) można znaleźć na stronie www.tulejepoliuretanowe.pl
Wykonujemy także elementy poliuretanowe na zamówienie. Także w niskich seriach produkcyjnych. Więcej o naszej produkcji elementów poliuretanowych.