producent

części gumowych i metalowo-gumowych

Elementy zawieszenia w Motorsporcie 08/04/2019

Świat motorsportu pozbawiony jest kompromisów. Kwestia komfortu zawsze schodzi na dalszy plan, na rzecz pewnego prowadzenia oraz przełożenia odpowiednio dużej mocy na powierzchnie. Najważniejszym elementem zawieszenia sportowego jest bez wątpienia odpowiednio dobrany zestaw sprężyn oraz amortyzatorów, niemniej pozostałe elementy zawieszenia nie pozostają bez znaczenia.

Na ogół stosuje się amortyzatory olejowo-gazowe w towarzystwie jednej, lub dwóch sprężyn. W przypadku dwóch sprężyn, pierwsza ma za zadanie tworzenie naprężenia wstępnego, a druga odpowiada już za pracę zawieszenia. Sprężyny mogą mieć również różną charakterystykę pracy: liniową, bądź progresywną. Sprężyna progresywna ugina się o różną wartość w zależności od obciążenia. Sprężyna o charakterystyce liniowej ugina się proporcjonalnie do wartości obciążenia.

Amortyzatory w pojeździe wyczynowym posiadają spory zakres regulacji. Dotyczy to nie tylko wysokości zawieszenia, jak i samej twardości. Regulacja „high speed” odpowiada za czas reakcji (ugięcia) amortyzatora po najechaniu na nierówność. Ustawienie „Low speed” jest odpowiedzialne za czas w jakim osiągane jest maksymalne ściśnięcie dla danej nierówności. Ostatnim parametrem jest jest „rebound”, czyli tłumienie odbicia. Definiujemy w ten sposób szybkość powrotu amortyzatora do statycznej pozycji. Zmiana ustawień tego parametru skutecznie poprawia właściwości trakcyjne szczególnie na nierównej nawierzchni.

Od samej mocy pojazdu nierzadko ważniejsze jest skuteczne pokonywanie zakrętów. Układ zawieszenia oraz kierowniczy samochodu wyścigowego jest bardziej bezpośredni – kierownica ma bardziej zwartą pracę oraz siły działające na kierownice są wyższe w stosunku do auta do jazdy na co dzień. Często bywa, że same przełożenie kierownicy jest inne, aniżeli w drogowym odpowiedniku – kierowca wykonuje mniejszą ilość obrotów kierownicą od skrajnej lewej do skrajnej prawej pozycji. Praca oraz skok zawieszenia, czy geometria posiada wiele różnić w stosunku do zwykłych aut osobowych, nierzadko mocno różniąc się od drogowego odpowiednika danego modelu.

W ściganiu się na zamkniętych obiektach jak i rajdowej jeździe na szutrze profesjonalni zawodnicy stosują połączenia elementów zawieszenia w postaci łożysk sferycznych, popularnie nazywanych „uniballami”. Najczęściej są wykonane z teflonu, stopu aluminium, tytanu czy stali nierdzewnej, a pożądany kształt oraz wymiar jest uzyskiwany w procesie kucia, co jest kosztowne. Taki element ma dużą wytrzymałość oraz niemalże nie posiada właściwości tłumiących, co dyskwalifikuje takie rozwiązanie w pojeździe stosowanym na co dzień. Co ciekawe, istnieją seryjne pojazdy, które stosują takie rozwiązanie. Przykładem może być Mercedes AMG GT-R, który posiada homologację drogową.

Uniball’e pomimo, że są niezwykle wytrzymałe, również ulegają uszkodzeniu – i to nie tylko w rajdach, gdzie dominuje nierówna nawierzchnia. Nawet minimalny luz wyklucza dalsze użytkowanie i taki element musi być wymieniony na nowy. Uniball’e muszą być również utrzymywane w czystości, gdyż zanieczyszczenia mogą bardzo szybko uszkodzić łożysko. Z tego powodu stosuję się różnego rodzaju osłony, niemniej okresowe sprawdzanie stanu elementu jest konieczne. To kolejny powód dla którego te rozwiązanie nie znalazło zastosowania w większosci pojazdów drogowych.

Jak nadać własnemu pojazdowi bardziej sportowy charakter prowadzenia? Poza zmianą sprężyn, amortyzatora i stabilizatorów, można zastosować również tuleje poliuretanowe. Elementy wykonane z tego materiału charakteryzują się wyższą twardością oraz zwiększoną odpornością na deformację w porównaniu do gumy. Każdego roku coraz więcej użytkowników samochodów decyduję się na elementy poliuretanowe, szczególnie jeśli mają wysokie oczekiwania w kwestii prowadzenia. Rozwiązanie jest coraz częściej stosowane na co dzień, a w amatorskich rajdach, drifcie, czy offroadzie jest już standardem.

Twardość elementów poliuretanowych jest wyrażana w skali Shore’a (ShA). Im wyższa wartość, tym twardszy dany element. Niemniej, należy pamiętać, że nie wszystkie drogi są idealnie równe i dobranie zbyt twardych elementów może doprowadzić do pogorszenia prowadzenia na nierównej nawierzchni. Pamiętajmy, że elementy gumowe w pojeździe służą nie tylko do łączenia poszczególnych części, ale również do tłumienia drgań zawieszenia.

Wytrzymałość elementów poliuretanowych na rozciąganie wynosi od 20 do 50 MPa, natomiast wytrzymałość gumy to maksymalnie 20 MPa. Materiał wykazuje również zwiększoną odporność na toksyny oraz ścieranie. Warto zwrócić uwagę na łatwy montaż tulei poliuretanowych. Zwykle wystarczy użyć smaru, wsadzić w gniazdo elementy poliuretanowe, a następnie wcisnąć w nie metalową tulejkę.

Skoro ten materiał ma tak świetne właściwości, to dlaczego nie jest stosowany w seryjnych pojazdach? O ile poliuretan jest o wiele bardziej wytrzymały, tak ewentualnie powstały „luz” powiększa się znacznie szybciej, aniżeli w przypadku gumy. Zawieszenie z elementami poliuretanowymi może również generować niepożądane dźwięki w formie charakterystycznych „pisków”. Niewątpliwie, zjawisko te można ograniczyć poprzez stosować wysokiej jakości elementów o odpowiednim spasowaniu, poprawne nasmarowanie części przed montażem oraz okresowa konserwacja w postaci smarowania. Środek smarny musi charakteryzować się wysoką odpornością na warunki atmosferyczne, co doskonale spełnia smar teflonowy, bądź silikonowy.

Aktualności

19/04/2019 Wesołych Świąt!
03/04/2019 Ogłoszenie dotyczące zapytania z dnia 19.03.2019r.
19/03/2019 Zapytanie ofertowe na zakup bazy danych, serwera, licencji
18/03/2019 III Konferencja MaXserwis
14/03/2019 Dni otwarte Inter Cars Puławy
06/03/2019 Kolejne szkolenia dla przyszłych mechaników za nami!
21/12/2018 Wesołych Świąt!
10/12/2018 Zawieszenie wielowahaczowe
07/12/2018 Obsługa ściągacza TED98203 do tulei wahliwych BMW na YouTube
05/11/2018 Współpraca z Politechniką Śląską w ramach projektu MotoPOWER
29/10/2018 Gdzie kupić produkty TEDGUM ?
03/10/2018 XIII Kongres Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego
27/09/2018 Film o ściągaczu TED99545 już na Youtube
22/06/2018 Ogłoszenie dotyczące zapytania z dnia 11.05.2018
18/06/2018 Zapraszamy na nasze stoisko na targach ProfiAuto 2018
03/04/2018 Zamknięcie sprzedaży stacjonarnej
23/03/2018 Kolejny rok z SDCM
13/03/2018 Ogłoszenie dotyczące zapytania z dnia 2.02.2018r
20/10/2017 Nowy wygląd katalogu!
20/09/2017 Już w najbliższy weekend, 16 Targi Inter Cars. Serdecznie zapraszamy!
14/06/2017 Prezentujemy nowy film na YOUTUBE, Ściągacz TEDGUM do Renault Laguna II, III
08/06/2017 Dziękujemy za odwiedzenie naszego stoiska na targach ProfiAuto Show 2017.
29/05/2017 Zapraszamy na 14-tą edycję targów ProfiAuto Show 2017 w Katowicach
16/05/2017 Prezentujemy nowy film na YOUTUBE, Ściągacz TEDGUM do Forda Focusa
08/05/2017 Dziękujemy za odwiedzenie naszego stoiska na targach INTERCARS Expo 2017 Węgry
30/03/2017 Prezentujemy nowy film na YOUTUBE, Ściągacz TEDGUM do marki Skoda
28/03/2017 Miło nam poinformować, że firma TEDGUM po raz kolejny uczestniczy w promocji AP Expert.
08/03/2017 Miło nam poinformować, że firma TEDGUM pojawiła się w serwisie YOUTUBE.
03/01/2017 Miło nam poinformować, że firma TEDGUM dołączyła do grona dostawców w katalogu TECDOC.
22/12/2016 Wesołych Świąt i Szczęśliwego Nowego Roku
22/12/2016 Informacja o wyborze wykonawcy. Rozstrzygnięcie zapytania ofertowego nr 3/2016 z dnia 14.12.2016r
14/12/2016 Zapytanie ofertowe nr 3/2016
03/12/2016 Informacja o rozstrzygnięciu zapytania ofertowego nr 2/2016 z dnia 18.11.2016r
29/11/2016 Przedłużenie składania odpowiedzi na zapytanie ofertowe 2/2016
22/11/2016 Unieważnie zapytania ofertowego nr 1/2016
22/11/2016 Zapytanie ofertowe na zakup licencji 2/2016
18/11/2016 Informacja o uniewaznieniu zapytania ofertowego 2/2016
18/11/2016 Zapytanie ofertowe na zakup licencji
16/11/2016 Zamówienie w trybie postępowania ofertowego na tokarkę sterowaną numerycznie CNC
04/11/2016 Odnowienie przez naszą firmę certyfikatu ISO 9001
25/10/2016 Dziękujemy wszystkim, którzy odwiedzili stoisko Tedgum podczas Gordon Auto Show.
10/10/2016 Już dwa starty za nami!
28/09/2016 Zapraszamy na Targi Motoryzacyjne Gordon w Bydgoszczy.
28/09/2016 Wspieramy młodych mechaników!
21/09/2016 Dziękujemy za odwiedzenie naszego stoiska na targach Automechanika we Frankfurcie
02/09/2016 Zapraszamy na targi Automechanika 2016 we Frankfurcie
21/06/2016 Hostessa TEDGUM najładniejsza na targach ProfiAuto Show 2016
17/06/2016 Dziękujemy za odwiedzenie naszego stoiska na Targach Inter Cars Chorwacja
15/06/2016 Dziękujemy za odwiedzenie naszego stoiska na targach Inter Cars Rumunia
07/06/2016 Dziekujemy za odwiedzenie naszgo stoiska na targach Profiauto 2016

© 2014 TEDGUM.PL Wszystkie prawa zastrzeżone.