producent

części gumowych i metalowo-gumowych

Zawieszenie wielowahaczowe 10/12/2018

Niewątpliwym atutem rozwoju motoryzacji na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat jest większe bezpieczeństwo oraz jednocześnie coraz większa moc samochodów osobowych. Moc ta, musi być skutecznie przenoszona na drogę, czemu służą  odpowiedni zespół napędowy, opony oraz… zawieszenie.

Jednym z najpowszechniej stosowanych układów zawieszenia w nowych samochodach jest zawieszenie niezależne. Ogromną zaletą tego rozwiązania jest to, że praca jednego koła ma ograniczony wpływ na pracę drugiego znajdującego się na tej samej osi. Interesującym przykładem tego rozwiązania jest zawieszenie wielowahaczowe. Kto zapoczątkował te rozwiązanie?

Korzenie układu wielowahaczowego sięgają późnych lat 60-tych. Aby przetestować nowe rozwiązania, w 1969 roku Mercedes-Benz wyprodukował prototypowy model C111 będący platformą testową. Na przestrzeni lat 60-tych oraz 70-tych wyprodukowano 4 wersje pojazdu, napędzane odpowiednio silnikami Wankla, turbodoładowanymi silnikami diesela oraz podwójnie turbodoładowanym silnikiem V8. Pojazd pobił wiele ówczesnych rekordów, m.in. rekord prędkości na owalnym torze Nardò we Włoszech. Średnia prędkość z przejazdu wyniosła aż 403km/h!


Każda z wersji posiadała centralnie umieszczony silnik; karoserię z włókna szklanego; charakterystyczne, unoszone do góry drzwi oraz wspomniane zawieszenie wielowahaczowe. Inżynierowie zachęceni rezultatem badań, postanowili wdrożyć nowy układ zawieszenia do produkcji seryjnej. W 1974 roku rozpoczęto projektowanie nowego modelu, który będzie wykorzystywał to rozwiązanie. Pracę pochłonęły zawrotną kwotę - około 2 miliardów niemieckich marek. W 1982 roku ma swoją premierę Mercedes-Benz 190 (W201) – pierwszy seryjny samochód z systemem 5-wahaczy w tylnym zawieszeniu.

O ile układ wielowahaczowy posiada wiele zalet pod względem przyczepności oraz komfortu podróżowania, tak posiada również wady. Ze względu na skomplikowaną budowę, koszty eksploatacji bywają wyższe, aniżeli w przypadku zawieszenia zależnego. Diagnoza usterek wymaga od mechanika sporej znajomości budowy danego układu. Ponadto, same wahacze mają ograniczoną długość, co mocna ogranicza wykorzystanie tego rozwiązania w pojazdach terenowych. Zawieszenie wielowahaczowe najczęściej spotykamy w samochodach klasy wyższej, niemniej jest to rozwiązanie coraz śmielej stosowane w pojazdach klasy średniej oraz w kompaktach, czego przykładem jest popularny na naszych drogach Ford Focus.

Koszty eksploatacji układu wielowahaczawego można skutecznie obniżyć. Drgania przenoszone przez układ są skutecznie tłumione przez tuleje metalowo-gumowe, które najczęściej ulegają uszkodzeniu. Wiele pojazdów posiada możliwość wymiany samych tulei, dzięki czemu nie trzeba wymieniać kompletu wahaczy. Takie rozwiązanie nawet kilkukrotnie ogranicza koszty użytkowania pojazdów wyposażonych w zawieszenie wielowahaczowe.

Aktualności

11/07/2019 TEDGUM na Dub It!
05/06/2019 Zapraszamy na targi ProfiAuto Show 2019
21/05/2019 Promocja w Inter Parts!
19/04/2019 Wesołych Świąt!
08/04/2019 Elementy zawieszenia w Motorsporcie
03/04/2019 Ogłoszenie dotyczące zapytania z dnia 19.03.2019r.
19/03/2019 Zapytanie ofertowe na zakup bazy danych, serwera, licencji
18/03/2019 III Konferencja MaXserwis
14/03/2019 Dni otwarte Inter Cars Puławy
06/03/2019 Kolejne szkolenia dla przyszłych mechaników za nami!
21/12/2018 Wesołych Świąt!
07/12/2018 Obsługa ściągacza TED98203 do tulei wahliwych BMW na YouTube
05/11/2018 Współpraca z Politechniką Śląską w ramach projektu MotoPOWER
29/10/2018 Gdzie kupić produkty TEDGUM ?
03/10/2018 XIII Kongres Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego
27/09/2018 Film o ściągaczu TED99545 już na Youtube
22/06/2018 Ogłoszenie dotyczące zapytania z dnia 11.05.2018
18/06/2018 Zapraszamy na nasze stoisko na targach ProfiAuto 2018
03/04/2018 Zamknięcie sprzedaży stacjonarnej
23/03/2018 Kolejny rok z SDCM
13/03/2018 Ogłoszenie dotyczące zapytania z dnia 2.02.2018r
20/10/2017 Nowy wygląd katalogu!
20/09/2017 Już w najbliższy weekend, 16 Targi Inter Cars. Serdecznie zapraszamy!
14/06/2017 Prezentujemy nowy film na YOUTUBE, Ściągacz TEDGUM do Renault Laguna II, III
08/06/2017 Dziękujemy za odwiedzenie naszego stoiska na targach ProfiAuto Show 2017.
29/05/2017 Zapraszamy na 14-tą edycję targów ProfiAuto Show 2017 w Katowicach
16/05/2017 Prezentujemy nowy film na YOUTUBE, Ściągacz TEDGUM do Forda Focusa
08/05/2017 Dziękujemy za odwiedzenie naszego stoiska na targach INTERCARS Expo 2017 Węgry
30/03/2017 Prezentujemy nowy film na YOUTUBE, Ściągacz TEDGUM do marki Skoda
28/03/2017 Miło nam poinformować, że firma TEDGUM po raz kolejny uczestniczy w promocji AP Expert.
08/03/2017 Miło nam poinformować, że firma TEDGUM pojawiła się w serwisie YOUTUBE.
03/01/2017 Miło nam poinformować, że firma TEDGUM dołączyła do grona dostawców w katalogu TECDOC.
22/12/2016 Wesołych Świąt i Szczęśliwego Nowego Roku
22/12/2016 Informacja o wyborze wykonawcy. Rozstrzygnięcie zapytania ofertowego nr 3/2016 z dnia 14.12.2016r
14/12/2016 Zapytanie ofertowe nr 3/2016
03/12/2016 Informacja o rozstrzygnięciu zapytania ofertowego nr 2/2016 z dnia 18.11.2016r
29/11/2016 Przedłużenie składania odpowiedzi na zapytanie ofertowe 2/2016
22/11/2016 Unieważnie zapytania ofertowego nr 1/2016
22/11/2016 Zapytanie ofertowe na zakup licencji 2/2016
18/11/2016 Informacja o uniewaznieniu zapytania ofertowego 2/2016
18/11/2016 Zapytanie ofertowe na zakup licencji
16/11/2016 Zamówienie w trybie postępowania ofertowego na tokarkę sterowaną numerycznie CNC
04/11/2016 Odnowienie przez naszą firmę certyfikatu ISO 9001
25/10/2016 Dziękujemy wszystkim, którzy odwiedzili stoisko Tedgum podczas Gordon Auto Show.
10/10/2016 Już dwa starty za nami!
28/09/2016 Zapraszamy na Targi Motoryzacyjne Gordon w Bydgoszczy.
28/09/2016 Wspieramy młodych mechaników!
21/09/2016 Dziękujemy za odwiedzenie naszego stoiska na targach Automechanika we Frankfurcie
02/09/2016 Zapraszamy na targi Automechanika 2016 we Frankfurcie
21/06/2016 Hostessa TEDGUM najładniejsza na targach ProfiAuto Show 2016

© 2014 TEDGUM.PL Wszystkie prawa zastrzeżone.