BMW E36 to model trzeciej generacji Serii 3, który jest następcą kultowego już E30, a produkowane od 1990 roku auto stało się ciekawym youngtimerem, szczególnie doceniane za właściwości jezdne. Jeżeli chodzi o rodzaj nadwozia, to można było wybrać pomiędzy spokojnym sedanem, statecznym kombi, sportowym coupe, cabrio, czy też compactem.
Jakie silniki miało E36?
12 benzynowych oraz 3 wysokoprężne to bogata oferta, którą otwierał ośmiozaworowy 1,6 zasilany benzyną bezołowiową oraz 1,7 (318tds) w wersji na olej napędowy. Najmocniejsza jednostka, to z kolei rzędowa szóstka o pojemności 2,5 litra w przypadku silnika wysokoprężnego (143 KM) oraz 3,2 litra w przypadku silników benzynowych (M3 321 KM). Taka bogata gama silników pozwoliła na wybór odpowiedniej jednostki szerokiej gamie odbiorców.
Początki BMW E36
W momencie pojawienia się E36 było symbolem statusu społecznego, był to więc model rozchwytywany w Zachodniej Europie przez młodą kadrę dyrektorską i menedżerską. Stało się tak nie bez powodu. Auto cechuje się znakomitymi właściwościami jezdnymi, posiada optymalny rozkład masy, a sportowa charakterystyka zawieszenia pozwala czerpać radość z jazdy w ciasnych zakrętach i pozwala zapanować nad mocą nawet w przypadku większych 6 cylindrowych silników.
Podwozie w E36
Doskonałe właściwości jezdne były następstwem zastosowania w zawieszeniu układu wielodrążkowego (wielowahaczowego) na tylnej osi samochodu. Była to znacząca zmiana w porównaniu do poprzednich modeli serii 3. Ciekawostką jest to, ze w E36 zabrakło wersji z napędem na 4 koła, które było dostępne zarówno w poprzedniej, jak i w następnej generacji.
Compact E36 – niby podobny, a jednak inny
W 1993 roku oferta została poszerzona o model compact, który realizował ideę miejskiego hatchbacka w wykonaniu BMW. Poza wyglądem zewnętrznym model ten różnił się również od strony konstrukcyjnej od pozostałych wersji „trójki”. Tylne zawieszenie pojazdu było oparte na wahaczach wleczonych, tak jak to miało miejsce w poprzedniej generacji, czyli BMW E30. Co ciekawe, BMW stworzyło prototyp E36 Compact w topowej wersji M3, który nie trafił nigdy do produkcji seryjnej.
M3 -czyli jeszcze więcej dobrego
Pierwsze wersje topowej wersji E36 napędzał silnik S50B32. Silnik posiadał 6 przepustnic, po 1 na każdy cylinder. Nie dotyczyło to wersji na USA oraz Kanadę, gdzie montowany był standardowy kolektor dolotowy z 1 przepustnicą. Takie rozwiązanie powodowało spadek mocy o około 40 koni. Powodem tej zmiany konstrukcyjnej były regulacje prawne obecne w tych krajach.
Po liftingu, silnik „em trójki” został powiększony do 3,2L. Dzięki zmianom, moc wynosiła równe 321 koni mechanicznych, ale ponownie wersje na USA oraz Kanadę nie oferowały tych samych osiągów. Silnikiem oferowanym na Ameryką Północną było S52B32 i tak jak przed liftingiem oferował moc 243 koni, ale wzrósł jego moment obrotowy do 320nm. Dla porównania, S50B2 oferowane w pozostałych krajach generowało 350nm.
Ciekawą różnicą, jeżeli chodzi o zawieszenie M3, była różnica w stosunku do standardowego modelu polegająca na zastosowaniu innej tulei przedniego wahacza. W M3 tuleja ta jest acentryczna, natomiast w modelach bez „emki” tuleja była centryczna.
Problemy youngtimera E36
Dzisiaj największym wrogiem, któremu musimy stawić czoło przy kupnie i utrzymaniu E36 będzie korozja. Niestety jest to problem wielu youngtimerów. Punktem numer jeden, który trzeba sprawdzić przed zakupem, będą progi a szczególnie warto zajrzeć pod plastikowe nakładki, jeśli takowe posiada. Wielu użytkowników borykało się z problemem przegrzewającego silnika bądź oświetlenia deski rozdzielczej. Oczywiście po wielu latach niechybnie układ zawieszenia też wymaga sprawdzenia i najprawdopodobniej będzie wymagał serwisu.
Poliuretan, czy tradycja?
Przy remoncie zawieszenia możemy postawić na klasykę, by pozostać wiernym oryginałowi, czyli wybrać elementy gumowe i metalowo gumowe. Zastosowanie elementów gumowych zapewni stan fabryczny co dla ewentualnych późniejszych nabywców szukających youngtimera może być plusem.
Postawienie na poliuretan może wpłynąć dodatkowo na polepszenie właściwości jezdnych, co może być zaletą przy bardziej aktywnym użytkowaniu E36 np. w drifcie, wyścigach, czy po prostu tuningu. Taka operacja znacząco poprawi kontrolę nad sterownością oraz doprecyzuje układ kierowniczy. Duże przeciążenia, które występują podczas intensywnej pracy układu, przy sportowej jeździe mogą znacząco skrócić żywotność elementów gumowych. Przy prawidłowym zastosowaniu poliuretanu możemy zapomnieć o ponownych wymianach. Pamiętajmy, że przy remoncie zawieszenia warto działać kompleksowo, nie zostawiając nic na potem. Dzięki temu zaoszczędzimy na ustawianiu geometrii po każdej wymianie.
W naszej ofercie poza referencjami konstrukcji oryginalnej dostępne są elementy gumowe z serii PRO jak. np. wzmocniona tuleja przedniego wahacza 00088187
Komplety tulei zawieszenia do E36
Zestaw tulei poliuretanowych TED11802 zawiera wszystkie elementy niezbędne do kompletnego serwisu zawieszania przedniego oraz tylnego z wyjątkiem tulei stabilizatora. Z uwagi na występujące różne średnice drążków stabilizatora te elementy należy dobrać osobno poza kompletem.
W naszej ofercie dostępne są również komplety z tulejami metalowo-gumowymi 00089189 oraz pojedyncze elementy zawieszenia, zawieszenia silnika oraz elementy antywibracyjne wału Kardana.