Czym jest belka z drążkami skrętnymi?

Mówi się, że czarne jest zawsze czarne, a białe jest białe. Co prawda zdarzały się przypadki, że ktoś twierdził inaczej i my w tym przypadku twierdzimy podobnie – otóż, czy da się zrobić zawieszenie, które jest jednocześnie częściowo zależne oraz niezależne? Okazuję się, że tak! Przyjrzyjmy się pracy belki z drążkami skrętnymi.

Belka z drążkami skrętnymi

Jest to bardzo ciekawe rozwiązanie techniczne. Gdy jedno koło natrafi na nierówność, która nie jest zbyt duża, to praca zawieszenie zachodzi jedynie po jednej stronie. Można w sporym uproszczeniu przyjąć, że zawieszenie zachowuje się niezależnie. Gdy pokonywana nierówność jest większa, to koło po przeciwnej stronie również zaczyna reagować – jak w zawieszeniu zależnym. Dzieje się tak dlatego, że oś poprzeczna znajduje się przed kołami i dopuszcza pewien zakres pracy poprzez drążki skrętne. Dzięki temu zachowuje powyższą funkcjonalność, a drążki skrętne pełnią jednocześnie rolę stabilizatora, chociaż w niektórych wypadkach jest stosowany stabilizator jako dodatkowy element.

Stosowane w konstrukcji drążki skrętne zastępują sprężyny śrubowe bądź resory. Występuje również drążek stabilizujący, który – jak sama nazwa wskazuje – zastępuje stabilizator. Zastosowanie powyższych elementów sprawia, że mamy do czynienia z zawieszeniem półzależnym. Tak jak opisaliśmy wcześniej, ruch jednego koła w ograniczonym stopniu wpływa na pracę drugiego koła na tej samej osi.

Co ciekawe, w przeszłości stosowano drążki skrętne również dla przedniej osi. Nadal pełniły tę samą funkcję – czyli rolę sprężyny/resoru. W tym wypadku były umieszczane wzdłużnie, czyli zupełnie inaczej niż w przypadku tylnej osi. To rozwiązanie można było spotkać w Alfie Romeo Alfetta. Schemat zawieszenia tego pojazdu zamieszczamy poniżej. Taki układ był też stosowany w innych pojazdach. Między innymi kilka modeli Chryslera było wyposażone w taki system przedniego zawieszenia. Ciekawą zaletą tego rozwiązania jest fakt, że w tym wypadku zawieszenie zachowywało się w pełni niezależnie.

Schemat zawieszenia Alfa Romeo Alfetta. (Licencja CC, Autor: Fooldriver24, Źródło: Wikipedia)

Dlaczego stosujemy belkę z drążkami skrętnymi?

Peugeot CC z zawieszeniem tylnym opartym na belce z drążkami skrętnymi

Niepodważalną zaletą stosowania tego rodzaju zawieszenia są kompaktowe wymiary. Konstrukcja sprawia, że auto może mieć płaski bagażnik, co znacznie poprawia ergonomię. Pomimo niezbyt skomplikowanej budowy (a przynajmniej w porównaniu do układu wielowahaczowego), rozwiązanie zapewnia dobre właściwości jezdne oraz wysoki komfort.
Najczęściej belkę z drążkami skrętnymi spotkamy w pojazdach marki Peugeot oraz Renault. Co ciekawe, to rozwiązanie miało swoją premierę w autach produkcji niemieckiej. Audi 50, Volkswagen Golf, Scirocco oraz Polo to pierwsze pojazdy, w których zastosowano belkę z drążkami skrętnymi. Było to w latach 70. ubiegłego wieku.

Czy to rozwiązanie ma wady?

Niestety nie jest to najtrwalsze rozwiązanie, jeżeli chodzi o tylne zawieszenie. Pamiętajmy, że element ten pracuje pod sporym obciążeniem, a podczas pracy działają na niego spore siły w różnych płaszczyznach. Zawieszenie ma styczność ze skrajnie niekorzystnymi warunkami, jakimi są opady atmosferyczne, brud nawierzchni, czy gromadząca się wilgoć. Przez te czynniki dochodzi do uszkodzenia uszczelnień, co ma negatywny wpływ na znajdujące się wewnątrz łożyska igiełkowe. To jest najczęstsza przyczyna awarii belki z drążkami skrętnymi. Jeżeli awaria nie jest w miarę szybko dostrzeżona, uszkodzeniu ulega czop mocujący wahacz i taka belka musi zostać poddana regeneracji.

Kolejną przyczyną uszkodzenia są uderzenia boczne. Belka z drążkami skrętnymi bardzo źle znosi uderzenia w boczną część koła. Takie uderzenie często powoduje wykrzywienie tego elementu i jedyną receptą na naprawę pozostaje wymiana całej belki. W skrajnych sytuacjach zdarza się, że w przypadku mocnego uderzenia w koło pojazdu, uszkodzeniu ulega mocowanie belki w podwoziu pojazdu. W takim wypadku koszty naprawy mogą przewyższyć wartość pojazdu.

Odpowiednio wcześnie zdiagnozowane uszkodzenia mogą być naprawione relatywnie niskim kosztem. Kluczowe jest rozpoznanie usterki w jej fazie początkowej, co umożliwi znacznie prostszy proces naprawy. W przypadku gdy uszkodzeniu ulegnie łożysko lub elementy uszczelniające, to możliwa jest wymiana tylko tych elementów. W tej sytuacji z pomocą przychodzą zestawy naprawcze. Zestawy w zależności od typu belki mogą składać się one z 3, 4 lub większej ilości elementów.

Poniżej prezentujemy przykładowe zestawy naprawcze do belek skrętnych. Więcej szczegółów można znaleźć w naszym darmowym katalogu online.

00518928 ZESTAW NAPRAWCZY BELKI ZAWIESZENIA (TYŁ) Peugeot 206
TED53980 ZESTAW NAPRAWCZY BELKI ZAWIESZENIA (TYŁ) Peugeot 206

00143966 ZESTAW NAPRAWCZY BELKI ZAWIESZENIA (TYŁ) Peugeot 306, Citroen Xara
TED35469 ZESTAW NAPRAWCZY BELKI ZAWIESZENIA (TYŁ) Citroen AX, Citroen Saxo, Peugeot 106

Kluczowe porady dotyczące eksploatacji auta wyposażonego w belkę z drążkami skrętnymi

Tak jak w przypadku wielu innych podzespołów, niewskazane jest odkładanie napraw na ostatnią chwilę. Przekładanie wszelakich napraw na później zwykle odwdzięcza się na większym rachunkiem w serwisie. Nie zawsze konieczna jest wymiana całej belki, czy poddanie jej regeneracji. Belka z drążkami skrętnymi nie jest szczególnie awaryjnym rozwiązaniem, niemniej warto regularnie kontrolować jej stan.

Kluczowe jest szybkie zdiagnozowanie usterki. Dlatego nie można ignorować żadnych niepokojących dźwięków dochodzących z tylnego zawieszenia pojazdu. Ponadto, regularna kontrola wizualna stanu uszczelnień jest również dobrą praktyką. Dzięki temu można rozpoznać usterkę w jej początkowej fazie, co pozwoli na znaczne ograniczenie zakresu wymaganych napraw. Zwykle taka naprawa ograniczenia się do wymiany uszczelnień oraz łożysk, co jest znacznie niższym kosztem od regeneracji kompletnej belki.

Przykładowe zawieszenia oparte o belkę z drążkami skrętnymi:

Citroen C5 2004-2007 zawieszenie tylne
Citroen AX 1986-1998 zawieszenie tylne

Peugeot 306 1993-2003 zawieszenie tylne
Peugeot 206 1998-2012 zawieszenie tylne

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on print

Więcej w tej kategorii

Nowości – październik 2024

W październiku wprowadziliśmy do naszej oferty szeroką gamę nowych części zawieszenia, które zaspokoją potrzeby różnych marek i modeli pojazdów. Wśród nowości znajdują

Więcej »

Nowości – wrzesień 2024

Wrześniowe nowości w naszej ofercie zawierają 6 produktów, które są uzupełnieniem dotychczasowej oferty dla samochodów marki Toyota, Dacia, Renault, Mitsubishi, Citroen, Peugeot,

Więcej »

Nowa siedziba firmy

Miło nam poinformować, że z dniem 2 września przenieśliśmy się do nowej siedziby w Rudzie Śląskiej, na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Więcej »

Nowości – sierpień 2024

Poza nielicznymi wyjątkami, tuleje zawieszenia muszą być przymocowana za pomocą śrub. Ze względu na umieszczenie tulei w samochodzie i narażenie ich na

Więcej »

Nowości – czerwiec 2024

Ostatnie przed wakacjami nowości zawierają zróżnicowaną ofertę zaczynającą się od śrub mocowania tulei do takich samochodów jak Audi, Cupra, Seat, Skoda, oraz

Więcej »