producent

części gumowych i metalowo-gumowych

Naprawy warsztatowe elementów gumowo-metalowych. 

W obiegu są różnego rodzaju części, różnych producentów, rozmaitej jakości i cenie. Jak wybrać odpowiednią gumę i element metalowo-gumowy?

Oto kilka wskazówek do wykonania w warunkach warsztatowych:

Guma wizualnie nie powinna być sparciała taka widoczna oznaka starości gumy może świadczyć o jej bardzo długim magazynowaniu nie zawsze
w odpowiednich warunkach. Dobrze jak guma jest powlekana woskiem lub parafiną, zabezpiecza ona gumę przed utlenianiem.

Tuleje metalowo-gumowe można sprawdzić na prasie czy posiadają odpowiednie właściwości tzn. guma może się odkształcić przy nacisku prasy od 20 do 30% swojego całkowitego wymiaru i powrócić do poprzedniego kształtu w czasie 1-2s., nie może się trwale odkształcić lub ulec uszkodzeniu np. pęknąć,
w takich wypadkach należy poszukać elementów metalowo-gumowych innego producenta.

Wymiana uszkodzonych elementów metalowo-gumowych nie stanowi większego problemu, wymaga tylko niewielkiego zaplecza sprzętowego w postaci prasy hydraulicznej lub mechanicznej i właściwych pomocy warsztatowych takich jak tulejek podpierających i wypychaczy. Uderzanie młotem we współczesnych konstrukcjach jest niedopuszczalne, w warsztatach stosowane są czasem metody z „poprzedniej epoki” polegające na wybijaniu czy wbijaniu tulei wahacza „na samochodzie”. Często przynosi to efekt w postaci zniszczonej tulei. W gorszym wypadku wygięcia lub pęknięcia samego wahacza. Wymiana tulei
w wahaczu powinna być wykonana według następującej procedury postępowania:

- wymontować wahacz z samochodu, bądź zastosować przenośną prasę lub ściągacz tulei,

- wypchnąć element metalowo-gumowy odpowiednim przyrządem korzystając z dopasowanych adapterów,

- ocenić stan otworu po wypchnięciu elementu, zmierzyć średnicę otworu montażowego (korozja, głębokie zarysowania lub niewłaściwy wymiar otworu są przeciwskazaniem do dalszego używania części),

- wprasować nowy element, z zachowaniem odpowiednich parametrów wciskania, by połączenie było prawidłowe.

Jeżeli można coś zrobić źle, to zawsze znajdzie się ktoś, kto to zrobi – regułę tę powinien znać każdy kierownik zarządzający warsztatem. Dlatego należy przestrzegać kilku wskazówek przy wymianie elementów metalowo-gumowych:

- niektóre tuleje mają niesymetryczną charakterystykę, muszą, więc być montowane w odpowiednim położeniu. Należy montować je zgodnie z instrukcją producenta, a nie według poprzedniej tulei, ponieważ można powtórzyć błąd z poprzedniej naprawy,

- wciskane łączniki nie mogą być wymieniane w nieskończoność. Operację w zależności od stanu otworu można powtórzyć, co najwyżej 2-3 razy, po czym należy zastosować nowy komplet części,

- dociąganie śrub łączących poszczególne elementy zawieszenia powinno odbywać się przy zawieszeniu obciążonym (chyba, że producent zaleca to robić, gdy zawieszenie jest ugięte o określoną wartość),

- średnica zewnętrzna tulei z metalowym płaszczem ma być większa od otworu montażowego o 0,2-0,3 mm., aby ułatwić wprasowanie tulei można część zewnętrzną posmarować smarem,

- tuleje gumowe z zewnątrz powinny mieć średnicę zewnętrzną większą o 2-3 mm od docelowego otworu montażowego. Tuleje te należy wciskać stopniowo, robiąc przerwy, aby odkształcona guma miała czas odpowiednio się ułożyć, ponieważ taka jest specyfikacja gumy,

W niektórych konstrukcjach, aby w ogóle było możliwe wprasowanie tulei, należy część gumową posmarować środkiem poślizgowym. Nie wolno jednak tego robić smarem nawet syntetycznym, czy olejem mineralnym. Nie należy również używać mydła, gdyż ma ono silne działanie korozyjne. Najlepszymi środkami są rozpuszczalniki organiczne, które po spełnieniu swojej roli całkowicie wyparują, bądź pasty i kremy stosowane do montażu opon, chemicznie neutralne zarówno dla gumy jak i metalu. Pamiętajmy o tych zaleceniach, bo tylko ich przestrzeganie gwarantuje, że naprawa przyniesie dobry
i długotrwały efekt. 

Arkadiusz Pągowski, Dyrektor Marketingu, TEDGUM

© 2014 TEDGUM.PL Wszystkie prawa zastrzeżone.