Czym jest mocowanie amortyzatora?
Mocowanie amortyzatora jest ważną częścią zawieszenia i łączy zawieszenie koła z nadwoziem. Mocowanie amortyzatora składa się najczęściej z metalowej obudowy wypełnionej gumowym (lub wykonanym z innego materiału) elementem tłumiącym, a także w przypadku mocowań kolumny McPhersona zawiera łożysko umożliwiające obracanie się kolumny podczas skrętu kół, zapewniając w ten sposób płynne i precyzyjne kierowanie. Ponadto mocowanie amortyzatora umożliwia w pewnym stopniu zmianę kąta nachylenia kolumny względem nadwozia.
Kolejną funkcją mocowania amortyzatora jest tłumienie hałasu oraz wibracji, które mogłyby być przenoszone na nadwozie
Siły działające na mocowanie amortyzatora
Mocowanie amortyzatorów przenosi zarówno pionowe drgania pochodzące z koła, a w przypadku mocowań z łożyskiem, musi dodatkowo w odpowiedni sposób umożliwiać płynny obrót. W tym przypadku ważna jest wysoka jakość łożyska, która przy dużym obciążeniu jest w stanie zachować płynność działania. Dodatkowo przenosi obciążenia w kierunku jazdy samochodu.
Jakie są najczęstsze usterki?
Najczęstsze usterki mocowania amortyzatora to uszkodzenie elementu tłumiącego lub łożyska, rzadziej zdarza się, aby uszkodzeniu uległa metalowa obudowa. W przypadku niektórych mocowań możliwa jest wymiana samego łożyska lub elementu gumowego z łożyskiem, dzięki czemu możemy wykorzystać ponownie metalową obudowę, a tym samym oszczędzić na wymianie, lecz w dużej części rozwiązań konieczna jest wymiana całego elementu.
Jak poznać, że mocowanie jest uszkodzone?
O uszkodzeniu mocowania amortyzatora mogą świadczyć następujące objawy:
– głośne uderzenie w momencie przejechania przez dziurę w drodze lub uderzenie przy przejeżdżaniu przez próg zwalniający.
– trudniejsze prowadzenie samochodu, czasami nawet odczuwalne szarpnięcia.
– większy niż zwykle luz na kole kierownicy oraz dłuższe momenty bezwładności przy skręcaniu
– „strzelanie” przy skręcaniu
Czy można jeździć z uszkodzonymi mocowaniami?
Mocowanie amortyzatora to element, który ma bezpośredni związek z bezpieczeństwem jazdy ze względu na to, iż jest składnikiem systemu zawieszenia koła. Uszkodzone mocowanie może powodować:
– wydłużoną drogę hamowania
– ograniczoną kontrolę nad układem kierowania pojazdu
– problem z utrzymaniem prawidłowego toru jazdy
– zwiększone przeciążenie występujące na amortyzatorach prowadzące do ich szybszego zużycia
– nierównomierne zużycie opon po obu stronach pojazdu
Wymiana mocowań amortyzatora -na co zwrócić uwagę?
Wymiana mocowania amortyzatora wymaga demontażu kolumny amortyzatora i w przypadku gdy jest to kolumna McPhersona niezbędne jest użycie kompresorów do sprężyn. Nigdy nie należy tego wykonywać metodą „domową” bez profesjonalnego sprzętu, gdyż nagła dekompresja sprężyny może doprowadzić do utraty zdrowia lub życia.
W przypadku uszkodzenia mocowania amortyzatora z jednej strony pojazdu, zalecana jest wymiana mocowania także po drugiej stronie, aby cały układ działał jednolicie po obydwu stronach. Podczas wymiany mocowania należy pamiętać, aby dokręcanie śrub mocujących odbywało się w momencie, gdy auto jest w pozycji neutralnej (nie jest podniesione na podnośniku). Istotne jest także aby śruby mocujące nie były dokręcone zbyt mocno, co mogłoby prowadzić do nadmiernej kompresji łożyska. W takiej sytuacji łożysko podczas pracy mogłoby zbyt intensywnie się rozgrzewać, co może prowadzić do jego szybszego zużycia.
Tak jak to ma miejsce w przypadku wymiany amortyzatorów, tak samo w przypadku mocowań zalecane jest ustawienie geometrii zawieszenia.