Co to jest łącznik stabilizatora?

Jego zadaniem jest połączenie stabilizatora z zawieszeniem i jest on przymocowany po każdej ze stron do wahacza. Najczęściej jego konstrukcja składa się z dwóch przegubów kulowych połączonych prętem, jednakże może mieć też inne konstrukcje, w których np. przeguby kulowe zastąpione są tulejami gumowymi. Elementy gumowe w przypadku tego drugiego rozwiązania, mogą być zastąpione elementami wykonanymi z poliuretanu, w celu zwiększenia wytrzymałości oraz usztywnienia układu.

Przykładowe “nietypowe” łączniki stabilizatora:

00507130
Łącznik stabilizatora
OPEL: Astra, Vectra, Calibra
00226225
Łącznik stabilizatora tylnego
FORD: Focus
00056388
Łącznik stabilizatora przedniego
AUDI: A4, A5, A6, A7, Q5
00447057
Poliuretanowa tuleja łącznika stabilizatora tylnego
MITSUBISHI: Pajero, L200, Space-Star, Colt, Lancer, Montero, Carisma

Długość łączników stabilizatora różni się w zależności od konstrukcji zawieszenia w danym samochodzie i pręt łączący obydwa końce może być praktycznie niewidoczny lub mieć nawet ponad 30 cm długości.

00440174
Lewy łącznik stabilizatora
MITSUBISHI: Space-Runner, Space-Wagon, Expo
00676319
Łącznik stabilizatora przedniego
TOYOTA: Verso, Yaris

Na jakie siły i uszkodzenia jest narażony?

W przypadku poruszania się po prostej i równej drodze łączniki stabilizatora nie przenoszą żadnej większej siły. Taka sama sytuacja występuje także w przypadku najechania na poprzeczną przeszkodę obydwoma kołami. W tym przypadku zawieszenie samochodu po obydwu stronach unosi się tak samo, a drążek stabilizatora nie skręca się, a jedynie obraca równomiernie. Całkiem odmienna sytuacja występuje w przypadku pokonywania zakrętu, w przypadku gdy jedno z kół wpadnie w dziurę w drodze, lub gdy jedno z kół najedzie na wystający element, gdy drugie koło znajduje się w pozycji neutralnej. W Przypadku pokonywania zakrętu, na łącznik stabilizatora w zewnętrznym kole działa siła rozciągająca, natomiast łącznik przy kole wewnętrznym jest ściskany. O ile przy skręcaniu siły te nie są gwałtowne, o tyle przy kolejnych wspomnianych sytuacjach, nagłe i mocne uderzenie może doprowadzić do szybkiego uszkodzenia łącznika.

Obciążenie, na jakie są narażone łączniki stabilizatora, zależą między innymi od grubości samego drążka stabilizatora. Im jego średnica jest większa, tym większe są obciążenia.  W przypadku, gdy samochód jest tuningowany w celu zmniejszenia wychyłów w zakręcie, łączniki stabilizatora powinny być także dostosowane do sprostania większym przeciążeniom, w przeciwnym razie ich uszkodzenie może nastąpić dużo szybciej, niż miałoby to miejsce standardowo.

Czy uszkodzenie łącznika stabilizatora jest niebezpieczne?

W momencie, gdy łączniki stabilizatora zużyją się i ulegają uszkodzeniu stanowi to duże ryzyko do bezpieczeństwa poruszania się pojazdem. Samochód z uszkodzonym łącznikiem może zachowywać w odmienny sposób w porównaniu sprawnym układem szczególnie w momencie pokonywania zakrętów. W wyniku działania siły odśrodkowej i braku połączenia układu zawieszenia prawego i lewego koła może nastąpić utrata przyczepności koła od wewnętrznej części zakrętu, co z kolei może doprowadzić do wypadnięcia pojazdu na zewnątrz, lub przewrócenie się samochodu na zewnątrz.

Jak objawia się uszkodzenie?

Uszkodzenie łącznika stabilizatora może objawiać najczęściej poprzez 2 objawy.

Pogorszenie prowadzenia się pojazdu, które może być szczególnie widoczne przy pokonywaniu zakrętów. Odczuwalne większe wychylenie się samochodu przy pokonywaniu zakrętów może dać sygnał do sprawdzenia układu stabilizatora, w tym łączników.

Odgłosy dochodzące z zawieszenia przy pokonywaniu zakrętów może być kolejnym objawem uszkodzenia łączników. Mogą one zgrzytać lub stukać w przypadku gdy są uszkodzone.