Druga generacja Jeepa Cherokee została zaprezentowana światu w 1984 roku. Klasyczna, niezwykle rozpoznawalna sylwetka sprawiły, że ten model jest do dziś popularnym wyborem wśród terenówek z drugiej ręki. Co warte wspomnienia, pojazd ten debiutował jako jeden z pierwszych przedstawicieli segmentu SUVów. Działo się to w czasach, gdy te pojazdy faktycznie mogły być wykorzystywane w terenie, co dziś już nie jest takie oczywiste.
Popularność modelu
Od wielu lat Jeep ma swoich zagorzałych fanów. Finalnie, Cherokee XJ wyprodukowano w ilości prawie trzech milionów egzemplarzy. Model ten, przyjął się również bardzo dobrze w Europie, gdzie był swego rodzaju odpowiedzią na Range Rovera. Dzięki niemu Europejczycy przekonali się do jazdy terenówkami na co dzień, a nie jedynie w przypadku zamieszkiwania w ciężko dostępnych miejscach.
Kanciasta sylwetka nie oznaczała słabo wyposażonego pojazdu – auto konkurowało pod tym względem z wcześniej wspomnianym Range Roverem. Mimo że na tle konkurencji z tamtych lat jest bogato wyposażone, to wnętrze wygląda dość prosto i króluje w nim plastik. Ma to jednak swój niepowtarzalny urok i pasuje do terenowego charakteru pojazdu.
Którą wersje wybrać?
Auto można kupić w wersji 3- oraz 5-drzwiowej. Wybór jednostek napędowych jest dość spory: od pojemności 2,1 litraż po 4 litry; w układzie 4, bądź 6 cylindrów. Na szczególną uwagę zasługuje odmiana z 4 litrowym silnikiem benzynowym, który jest stosunkowo prostą konstrukcją, odporną nawet na zalanie. Oferowany był również 2,5 litrowy diesel, który nie posiada zbyt dobrej opinii. Jest to włoska konstrukcja o dość nietypowej budowie – sama głowica jest złożona z czterech ułożonych obok siebie elementów. Co ciekawe, konstrukcja silnika jest oparta na silniku… generatora prądotwórczego.
Jeepa Cherokee XJ można nabyć ze skrzynią manualną, lub automatyczną. Co prawda, nie każda jednostka napędowa była dostępna z każdym typem skrzyni biegów. Tego przykładem jest topowa jednostka, która była oferowana jedynie w „automacie”. Czas na kilka słów na temat napędu – występowały dwa rozwiązania: Selec Trac oraz Command Trac. Ten pierwszy oferuje większe możliwości: poza wyborem pomiędzy trybem 2wd oraz 4wd, pozwala na zblokowanie w terenie centralnego dyferencjału. Dodatkowo, dzięki osobnemu trybowi włączymy reduktor, dzięki czemu uzyskamy tzw. „bieg pełzający”. Command Trac oferuje mniej opcji – pozwala tylko na korzystanie z napędu 2WD, lub 4WD, który jest tylko przeznaczony do jazdy na śliskiej nawierzchni.
Jeep Cherokee XJ w Offroadzie
Co ciekawe, Jeep Cherokee jest konstrukcją samonośną. Jest to rozwiązanie wytrzymałe, ale nie osiąga takiej sztywności jak w przypadku zastosowania nadwozia opartego na ramie, które jest spotykane w większości konkurencji. Podczas przygotowywania pojazdu do Offroadu seryjne wahacze są bardzo często wymieniane na grubsze, gdyż oryginalne są dość słabe. Wiele osób decyduje się również na przebudowę konstrukcji tylnego zawieszenia, gdzie resor zamieniają zespołem sprężyn oraz wahaczy. Jest to rozwiązanie jednak bardzo drogie i nie jest proste w realizacji, a ponadto jest to zmiana konstrukcyjna pojazdu, co powinno zaakceptowane przez biegłego rzeczoznawcę samochodowego. Z tego powodu warto pozostać przy oryginalnym rozwiązaniu i rozważyć wymianę wszystkich elementów gumowych na poliuretanowe, gdyż często w tym pojeździe ulegają uszkodzeniu. Odboje resorów również można zastąpić poliuretanowymi.
Poliuretany w Jeepie Cherokee XJ
W naszej ofercie posiadamy komplety tulei zawieszenia do zarówno do przedniego jak i tylnego zawieszenia. Jest także możliwe zamówienie każdego elementu osobno.
Komplet tulei zawieszenia przedniego Jeepa Cherokee TED41260:
- Poliuretanowa tuleja wahacza tylnego wzdłużnego do nadwozia – 4 sztuki (70 ShA)
- Poliuretanowa tuleja drążka tylnego i przedniego – 4 sztuki (70 ShA)
- Poliuretanowa tuleja drążka reakcyjnego przedniego – 1 sztuka (90 ShA)
Komplet tulei zawieszenia tylnego Jeepa Cherokee 01149958:
- Poliuretanowa tuleja resora tylnego (tył do resora) – 2 sztuki (70 ShA)
- Poliuretanowa tuleja resora tylnego – przód – 2 sztuki (70 ShA)
- Poliuretanowa tuleja resora tylnego – przód (do nadwozia) – 2 sztuki (70 ShA)
Dodatkowym elementem poliuretanowym dostępnym w ofercie jest odbojnik resora tylnego (L = P) TED36920