Przed nami Rajd Barbórki, impreza, która nie zalicza się do klasyfikacji Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski, jednakże prestiż wydarzenia sprawia, że jest to punkt obowiązkowy dla każdego kierowcy rajdowego. W tym roku przypada 60. edycja, co dodatkowo dodaje smaku temu rajdowi. Oczywiście na Rajdzie nie zabraknie też naszej ekipy, biorącej udział w klasie historycznej samochodem Toyota Celica GT-Four. W składzie Paweł Wysocki oraz Bartłomiej Lepianka.
Z tej okazji postanowiliśmy podzielić się kilkoma informacjami dotyczącymi tego Modelu Toyoty, jak też przygotowanej wersji rajdowej.
Historia modelu Celica GT-Four
Odmiana GT-Four Toyoty Celica powstała specjalnie w celu rywalizacji w rajdowych mistrzostwach świata (WRC). Produkcji doczekały się 3 główne wersje, czyli ST165, ST185 oraz ST205. Celica model ST205 to ostatnia ewolucja kultowego samochodu rajdowego Toyoty, której pojawienie się było następstwem sukcesów odniesionych w rajdach przez poprzednie generacje. Pojawienie się modeli ST205 było następstwem zmiany w przepisach. Jedną ze zmian była konieczność zastosowanie zwężki na dolocie turbiny, co spowodowało ograniczenie mocy silnika.
Toyota Celica w wersji GT-Four ST205 była produkowana w latach 1994 – 1999 i powstało 2500 egzemplarzy. Model ten ta posiadał stały napęd na cztery koła, a seryjne egzemplarze generowały z 2-litrowego moc 242 lub 255 koni mechanicznych przy 302 Nm. Auto posiadało czterokanałowy ABS, a przednie zawieszenie opierało się na konstrukcji “Super Strut Suspension”, które było modyfikację kolumny McPhersona mająca na celu zmniejszenie momentu bezwładności w obrębie osi skrętu, a także zredukowanie kąta pochylenia względem podłoża.
Największe sukcesy sportowe
Historia czteronapędowej Toyoty Celica GT-Four sięga roku 89, głównymi kierowcami zespołu Toyoty byli Juha Kankkunen oraz Didier Auriol i aż do końca sezonu 95 wygrali łącznie 30 rund Rajdowych Mistrzostw Świata. Model ST205 triumfował w 1996 roku w Rajdowych Mistrzostwach Europy. W Polsce takim autem startowali między innymi Robert Gryczyński czy Cezary Fuchs.
Okazjonalnie w wybranych rundach Mistrzostw Europy startowali także tym modelem Celici, Janusz Kulig, który wygrał Rajd Barum czy Leszek Kuzaj. Kolejnym krokiem dla teamu Toyoty po Celice, była Corolla WRC.
Jaka jest charakterystyka modelu, którym jeździ team TEDGUM?
Auto nie jest w specyfikacji fabrycznej znanej z Mistrzostwa Świata, posiada natomiast kilka takich rozwiązań. Samochód jest aktualnie rozbudowaną popularną w latach 90-tych grupą N. Osiągnięta moc wynosi 305 KM przy momencie 400 Nm. Ze względu na krótkie przełożenia skrzyni prędkość maksymalna to około 180-190 km/h.
Posiada rajdowe w pełni regulowane amortyzatory Protlum (ogromna ilość regulacji poprzez dodatkowe zbiorniczki m.in twardość, odbicie, dobicie).
Płytkowy mechanizm różnicowy w tylnym dyferencjale oraz z modyfikowaną skrzynię biegów. Skrzynia biegów to manual w układzie H, co stanowi różnicę w stosunku do nowszych skrzyni sekwencyjnych sterowanych lewarkiem (do przodu lub do tyłu), lub za pomocą łopatek przy kierownicy.
Silnik to przebudowana jednostka pod kątem rajdowych regulaminów wraz z przepisową “zwężką” na turbosprężarce. Zmieniony jest układ chłodzenia na wydajniejszy. Zmieniony jest sterownik silnika, który współpracuje z dodatkowym wyświetlaczem zamiast standardowych zegarów na desce rozdzielczej.
Wyświetlacz taki pozwala na dokładniejszą kontrolę parametrów silnika podczas rajdu.
Wnętrze to mocno rozbudowana klatka bezpieczeństwa, dwa fotele sportowe marki Sabelt wraz z sześciopunktowymi pasami bezpieczeństwa. Większość elementów wykończenia wnętrza wykonanych jest z włókna węglowego. Wszystkie przewody paliwowe oraz hamulcowe zostały przeniesione do wnętrza auta i zbudowane są ze specjalnych elastycznych, wzmacnianych metalowym oplotem przewodów.
Na rajdach asfaltowych samochód wyposażony jest w felgi Revolution Millenium (replika felg z fabrycznych aut z lat 90-tych) w rozmiarze 8×18 i opony typu slick Michelin lub Pirelli. Większe koła mogą zmieścić większe hamulce, które na asfalcie bardziej są potrzebne.
W przypadku rajdów na nawierzchniach szutrowych felgi to Speedline 7×15, na których osadzone są opony MRF lub Pirelli. W przypadku takiej nawierzchni jest też przygotowana inna konfiguracja zawieszenia. Oprócz maksymalnego podniesienia są zastosowane dystanse podnoszące o dodatkowe 2,5cm. Na szutry stosowana jest inna geometria, wzmocniona aluminium płyta pod tylny dyferencjał, specjalne chlapacze.
Zawieszenie tylne jest zbliżone do zastosowanego w standardzie w tym modelu zawieszenia wielowahaczowego, jednak elementy gumowe zastąpione są elementami poliuretanowymi. W przypadku stabilizatorów nie zostały dokonane zmiany. Przednie zawieszenie, to autorskie rozwiązanie Toyoty w postaci zawieszenia SS, czyli amortyzator, który połączony jest łącznikami zakończonymi sworzniami z wahaczem. Na dole zawieszenia znajdują się dwa wahacze ze sworzniami i tulejami przy belce. Deska rozdzielcza jest lżejsza względem fabrycznej oraz pokryta nieodbijającym światła materiałem, aby ograniczyć refleksy. Na wyposażeniu auta jest także specjalny system gaśniczy czy dodatkowy wyłącznik prądu. Za komunikację załogi odpowiada intercom.
Czym się różni Celicę ST205 teamy TEDGUM od współcześnie jeżdżących w rajdach?
Celicę z lat 90-tych dzieli ogromna różnica względem aktualnie jeżdżących współczesnych rajdówek. Zmiany głównie polegają na bardziej zaawansowanych układach napędowych, elektronice czy silnikach.
Toyota Celica GT4 jest autem wymagającym dla kierowcy, czysto mechanicznym bez żadnych elektronicznych wspomagaczy w układzie napędowych jak np. aktywne dyferencjały.
Ogromną różnicę stanowi także zawieszenie współczesnych aut, głównie amortyzatory, które posiadają znacznie większy skok oraz możliwości ustawień. Mimo to zdarzają się rajdy i odcinki specjalne, gdzie można podjąć rywalizację ze współczesnymi konstrukcjami.
Toyota Celica to kwintesencja rajdowych aut lat 90-tych a przy okazji mniej popularna niż Subaru Impreza czy Mitsubishi Lancer Evolution stąd właśnie pomysł na starty właśnie takim samochodem. Dla wielu kibiców rajdowych z tamtych lat jest to najpiękniejsze auto rajdowe. Dodatkowo kształt Celici jest wyjątkowy w porównaniu z “rodzinnymi” sedanami konkurencji.