Ekstremalne użytkowanie samochodu wymaga szczególnych rozwiązań. W oparciu o sygnały klientów stale rozwijamy technologię poliuretanu, wprowadzając do oferty coraz więcej tulei wykonanych z tego niezwykle mocnego materiału. Naszym celem jest sprostanie oczekiwaniom nawet najbardziej wybrednych właścicieli aut, które są użytkowane w sposób ponadprzeciętny.
Tuleje poliuretanowe zapewniają bardziej zwartą pracę zawieszenia, większą kontrolę prowadzenia auta, mniejsze momenty bezwładności, większa wytrzymałość przy zwiększonych obciążeniach. Idealne rozwiązanie do jazdy torowej, driftingu, offroadu oraz tuningu.
Katalog części poliuretanowych do motorsportu i nie tylko
Tuleja poliuretanowa, czy gumowa? Która jest lepsza?
Nie ma łatwej odpowiedzi na to pytanie. Może to być zarówno tak, jak i nie. Tuleje poliuretanowe mają lepszą odporność na ciśnienie, trwałość i odporność na czynniki zewnętrzne. Gumy mają lepszy parametr tłumienia, dzięki czemu jazda jest bardziej komfortowa. Podsumowując, tuleje PU sprawdzają się lepiej tam, gdzie celem jest wysoka trwałość i precyzja prowadzenia, np. W sporcie motorowym, w terenie, ale generalnie (są pewne wyjątki) może to być kiepski wybór na codzienne dojazdy.
Jaka jest jakość poliuretanów?
Jest wielu producentów tulei poliuretanowych i każdy ma swój sposób wytwarzania tych elementów. Istnieje wiele czynników, które decydują o tym, czy tuleja będzie dobrej jakości, czy nie. W TEDGUM poddajemy tuleje bardzo wymagającym testom jakościowym i tylko te serie, które pomyślnie przejdą, są oferowane klientom końcowym.
Czy tuleja poliuretanowa hałasuje (piszczy)?
Tuleje poliuretanowe mają inną konstrukcję niż tuleje gumowe. Zwykle montuje się je bez zewnętrznej tulei metalowej, więc podczas pracy zawieszenia występuje ciągłe tarcie między tuleją a gniazdem. Ten punkt tarcia należy nasmarować, aby uniknąć skrzypienia wydobywającego się z zawieszenia. Ze względu na otwartą charakterystykę tej części, po pewnym czasie smar może wypłynąć z miejsca smarowania i może być konieczna okresowa konserwacja.
Jak często należy smarować tuleje poliuretanowe?
To zależy od tego, jak korzystasz z samochodu. Jeśli na co dzień jesteś entuzjastą długich wypraw terenowych, może być konieczne ponowne nasmarowanie tulei nawet po miesiącu lub dwóch. Jeśli używasz samochodu tylko kilka razy w miesiącu i / lub w otoczeniu nie brudzącym, smarowanie co 2-5 lat może rozwiązać problem. Zwykle najpierw problem stanowią tuleje stabilizatora. W TEDGUM te tuleje mają specjalne rowki, aby utrzymać więcej smaru, więc okresy między smarowaniami są wydłużone.
Co to są tuleje poliuretanowe?
Tuleje poliuretanowe lub tuleje PU (polibusze) to specjalny rodzaj tulei wykonanych (jak nazwa wskazuje) z poliuretanu, czyli polimeru złożonego z jednostek organicznych połączonych łącznikami karbaminianowymi. Poliuretan służy do produkcji gąbek piankowych (stosowanych w każdej kuchni) oraz bardzo twardych elementów. Tuleje wykonane z poliuretanu są bardzo trwałe i odporne na czynniki zewnętrzne.
Dlaczego powinienem używać tulei poliuretanowych?
Czasami standardowe tuleje gumowe nie są wystarczająco dobre, nie zapewniają wystarczającej trwałości lub sztywności. Szczególnie do sportów motorowych i terenowych, gdzie komfort nie stoi na pierwszym miejscu, poliuretan może być najlepszą opcją.
Do czego służy tuleja poliuretanowa?
Służy do tego samego, co standardowa gumowa tuleja, ale mają inną charakterystykę. Ogólnie rzecz biorąc, zadaniem tulei jest tłumienie drgań zawieszenia, aby zapobiec ich przenoszeniu na karoserię oraz utrzymanie elementów zawieszenia we właściwym położeniu. Tuleje poliuretanowe spełniają tę samą funkcję, ale zwykle mają większą sztywność. Ich funkcja tłumienia drgań jest gorsza niż w przypadku tulei gumowej, jednak precyzja prowadzenia i ogólna sztywność samochodu jest znacznie wyższa w porównaniu do standardowych tulei.
Jak wykonać tuleje poliuretanowe?
W Internecie jest wiele filmów pokazujących, jak wykonać tuleje poliuretanowe. Zazwyczaj tego typu filmy nie mówią, że tuleja jest kluczowym elementem zawieszenia, a jej jakość wpływa na funkcjonalność zawieszenia, a tym samym na bezpieczeństwo jazdy. Domowe tuleje, choć niektóre bywają na pierwszy rzut oka wizualnie podobne do profesjonalnych, mogą mieć różne cechy. Ceny podane w tych filmach mogą być zachęcające, ale zwykle nikt nie mówi, jakie są wady. Oczywiście nie jesteśmy w stanie powstrzymać wszystkich przed stosowaniem “samoróbek”, ale zalecamy: bądź odpowiedzialny.
Jaką twardość mają tuleje poliuretanowe?
Istnieje szerokie spektrum twardości tulei poliuretanowych i parametr ten można dowolnie regulować w trakcie procesu produkcyjnego. Zwykle PU używany do zawieszenia ma twardość od 70 do 90 ShoreA. Im wyższa liczba, tym sztywniejsza jest tuleja.
Jak montować tuleje poliuretanowe?
Tuleje poliuretanowe najczęściej mają budowę, która pozwala na znacznie łatwiejszy montaż niż tuleja gumowa. O ile w większości przypadków montaż można przeprowadzić samodzielnie, to my jako producent gorąco zalecamy, aby w przypadku odpowiedniej wiedzy i doświadczenia zlecać to zadanie wyspecjalizowanym warsztatom. Zawieszenie to ta część auta, która ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo, ponieważ łączy karoserię z nawierzchnią, po której się poruszamy. Każda modyfikacja ma mniejszy lub większy wpływ na bezpieczeństwo jazdy i należy mieć tego pełną świadomość. Należy także pamiętać, że po wymianie tulei gumowych, jak i tulei poliuretanowych zalecane jest przeprowadzenie ustawienia zbieżności.
W zależności od rodzaju tulei istnieje inny sposób jej obsługi. Główne typy to:
* Tuleja 3-elementowa,
* Jednoelementowa tuleja z poliuretanem na zewnątrz
* Jednoelementowa tuleja z częścią metalową na zewnątrz
Katalog części poliuretanowych do motorsportu i nie tylko