Z okazji Dnia Pandy – kilka słów na temat Fiata Panda

Dzień 16 marca jest Międzynarodowym dniem Pandy. Te przesympatyczne zwierzęta od połowy XX w. znajdowały się na skraju wyginięcia. W sprawach żywych Pand nie jesteśmy ekspertami, więc zainteresowanych tematem zachęcamy do odwiedzenia strony WWF po więcej informacji.

Jako fani motoryzacji nie mogliśmy się powstrzymać przed skorzystaniem z okazji i wspomnieniem o Pandzie, która już od ponad 40 lat jest obecna w świecie techniki samochodowej.

Fiat Panda jest niezwykle popularnym pojazdem na naszych drogach. Kompaktowe rozmiary, niskie spalanie to tylko pierwsze z wielu zalet. Nieskomplikowana budowa przekładająca się na stosunkowo niską awaryjność sprawia, że ten samochód jest popularny wśród polskich rodzin. Niejedna osoba uważa, że Fiat Panda przedstawiony na poniższej grafice był pierwszą generacją tego modelu. Tak jednak nie jest, co nie jeden fan włoskiej motoryzacji bezproblemowo sprostuje.

Fiat Panda drugiej generacji (2003 – 2012)

Fiat Panda – od czego to wszystko się zaczęło?

Po raz pierwszy Panda została pokazana światu w marcu w 1980 r. Mimo że pierwsza generacja nie miała zbyt finezyjnych kształtów, to za projektem stał sam Giorgietto Giugiaro. To spod jego ręki wyszły karoserie Alfy Romeo Brera, DeLorean’a DMC-12 oraz… design niejednego aparatu fotograficznego marki Nikon.

Fiat Panda pierwszej generacji (1980-2003)

Projekt Pandy „jedynki” miał dwa zadania do realizacji, z których bezproblemowo się wywiązał. Auto miało być jak najprostsze oraz jak najtańsze. Takie też były oczekiwania rynku, które samochód w pełni realizował. Rocznie produkowano 150 tysięcy samochodów. 3 lata po premierze, Panda doczekała się swojego odpowiednika w hiszpańskim wydaniu. Na rynku zadebiutował Seat Marbella, który był technicznie tym samym pojazdem.

Pomimo swojej prostoty samochód był prekursorem niektórych rozwiązań w swojej klasie. Był pierwszym miejskim pojazdem, który można było nabyć z silnikiem diesla. Co prawda nie powalała osiągami – była to wolnossąca jednostka o pojemności 1300 cm3 i mocy 36 koni mechanicznych – ale zapewniała niskie spalanie.

Panda i napęd 4×4

Swoistym przetarciem nowych szlaków było również wprowadzenie wersji z napędem na wszystkie koła. Panda 4×4 zadebiutowała w 1983 roku w odpowiedzi na potrzeby segmentu rolniczego. Napęd do pojazdu dostarczyła marka Steyr-Daimler-Puch –  ta sama, która odpowiada za Mercedesa G-klasę i do dziś go produkuje. Wersję 4×4 można było nabyć również w wersji z automatyczną skrzynią biegów (CVT).

Druga generacja Pandy

Fiat Panda drugiej generacji (2003-2012)

Po ponad 20 lat produkcji nadszedł czas na zaprezentowanie nowej wersji. Co ciekawe, następca początkowo miał nosić nazwę Gingo, ale w wyniku protestów Renault (produkującego Twingo) porzucono ten pomysł. Pierwszy egzemplarz zjechał z Tyskiej taśmy montażowej w 2003 roku. Rok później pojazd uzyskał tytuł Car of the Year.

Drugą generację również można było nabyć jak poprzednika z napędem 4×4. Ta odmiana nosiła nazwę Panda Cross. Występowała ona również w limitowanej edycji Monster, której wyprodukowano 695 egzemplarzy… czyli tyle ile wynosi pojemność silnika Ducati Monster, do którego nawiązuje. Kolejną bardzo ciekawą wersją była 100 HP, czyli sportowa odmiana o mocy 100 koni mechanicznych. Poza zwiększoną mocą auto ma zmodyfikowane zawieszenie oraz układ kierowniczy. Kolejne zmiany znajdziemy w środku – kubełkowe fotele oraz przycisk „sport” zmieniający mapę silnika. Co daje włączenie tego trybu? Pierwszą setkę w około 9,5s.

Panda trzeciej generacji

Fiat Panda trzeciej generacji (2011- )

Trzecia generacja została zaprezentowana podczas targów we Frankfurcie w 2011 roku. Pojazd korzysta z tej samej platformy co Lancia Ypsilon oraz Fiat 500 i 500L. Odmiana z napędem 4×4 jest już tradycją i także w tym wypadku jest ona dostępna. Trzecia generacja już nie jest produkowana w Tychach i powróciła do Włoch – swojej ojczyzny. W stosunku do poprzednika zwiększyły się wymiary pojazdu, ale tylko w umiarkowanym stopniu. Nadal jest tomały, miejski samochód.

Do tej pory wyprodukowano ponad 6 milionów egzemplarzy Fiata Pandy, a popyt na ten miejski samochód nie maleje. Popularność nowszych generacji, samochód zawdzięcza podtrzymywaniu założeń przyjętych od pierwotnej wersji. Są to niska cena, niezbyt skomplikowana budowa oraz w pełni realizowanie roli bycia małym, funkcjonalnym miejskim samochodem.

Potrzebujesz części do Fiata Pandy?

Zapraszamy do odwiedzenia naszego darmowego katalogu, gdzie można znaleźć części do wszystkich wspomnianych modeli Fiata Panda, przedstawione na czytelnych schematach zawieszenia. KATALOG TEDGUM – FIAT PANDA.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on print

Więcej w tej kategorii

Nowości – październik 2024

W październiku wprowadziliśmy do naszej oferty szeroką gamę nowych części zawieszenia, które zaspokoją potrzeby różnych marek i modeli pojazdów. Wśród nowości znajdują

Więcej »

Nowości – wrzesień 2024

Wrześniowe nowości w naszej ofercie zawierają 6 produktów, które są uzupełnieniem dotychczasowej oferty dla samochodów marki Toyota, Dacia, Renault, Mitsubishi, Citroen, Peugeot,

Więcej »

Nowa siedziba firmy

Miło nam poinformować, że z dniem 2 września przenieśliśmy się do nowej siedziby w Rudzie Śląskiej, na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Więcej »

Nowości – sierpień 2024

Poza nielicznymi wyjątkami, tuleje zawieszenia muszą być przymocowana za pomocą śrub. Ze względu na umieszczenie tulei w samochodzie i narażenie ich na

Więcej »

Nowości – czerwiec 2024

Ostatnie przed wakacjami nowości zawierają zróżnicowaną ofertę zaczynającą się od śrub mocowania tulei do takich samochodów jak Audi, Cupra, Seat, Skoda, oraz

Więcej »